luni, 15 ianuarie 2018

Mihai Eminescu - Confesiune, recită Adina V.




Aciea este lumea… de-o sfarâm ­ e sfărmată.
De sfarâm pe vecie acest idol de lut
Eterna pace-ntinde imperiul ei mut
Și soarele pe ceruri se-nchide ca o rană
Ce arde-n universul bolnav de viața vană.
Și marea tace-nceată; cântau strigoi; mișcare;
O noapte condensată, în veci nepieritoare, 
Ca noaptea din sicriuri, din groapă, din caverne ­
Povestea liniștită a morții ce-i eterne…
Nu vezi că deși chipu-mi arat-a fi de gheață, 
Un vis al meu căldură-i, lumină și viață?
V-am înselat, nemernici, v-am închegat în vreme, 
V-am aruncat în viață plecați sub anateme
Să vă urâți din leagăn, să v-omorâți în vain, 
V-am semănat în spațiu pe voi, sămânța Cain, 
Să curăț am vrut sânu-mi de tot ce-i crud, spurcat
Și pentru voi anume creai al vieții iad.
Și să vă-nșele vecinic l-am îmbrăcat frumos
Cu nopți senine-n stele, cu soare auros.
În sâmburii durerii eu pus-am fericire, 
În vicii am pus miere și în păcat zâmbire.
Tot ce-aspirați în lume, toate-au același fine.
În mantie de rege m-am îmbracat pe mine
Și de vă-ntindeti mâna dup-a mea umbră-avară, 
Las mantia să-mi cadă și mă revedeți iară.
Coroana, aur, glorii, cântare și comori, 
Istorie și nume, iubire și onori
Sunt basmele ce-nconjur, râzânde, chipul meu:
Atingeți-le numai și veți vedea că-s… eu.
Din frazele istoriei mirosul meu v-atinge…
Am zugrăvit în ochii-ți semănături de stele.
Moarte și nemurire sunt numai umbre a mele.


Că să vă-nșel privirea am născocit eu timpul.
El vă arată iadul, imperiul, Olimpul
Și cu mândrie poartă a veciniciei mască
Când mama lui e-o clipă, care când stă să-l nască
Îl și ucide. Totuși, în clipă suspendată, 
Dacă din noapte-eternă o ființă se arată, 
El vede cer și stele, oceanul, universul;


El nu-mi zărește ochii, el nu-mi aude mersul
Ce-l sperie ­ trecutul ­ gigant cu visuri sumbre.
Viitorul gol, nimica și umbra unei umbre.
A clipelor cadavre din cărți el stă s-adune, 
În petice de vreme cătând întelepciune.
Ce înteles au ele… ce este a lor fire?
Nimicnicie, umbră, mizerie, pieire.


Nu vrei s-asculți de mine. ­ Nu știi s-asculți. ­ Mi-e milă.
Nu este dat ca omul cel muritor, în silă
Să poarte-n a lui suflet confesia-mi cumplită, 
Să ducă-n piept durerea ­ aceea ce menită
A fost ca să o poarte o omenire toată, 
Prea grea pentru un om e… ea trebuie sfărmată
În mii bucăți, ca astfel să o puteți purta.
Nefericite, iată confesiunea mea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu